اطلاعات تازه از Horizon Forbidden West؛ از NPCهای باهوش تا شهرهای پرجزئیات
استودیوی Guerilla Games پست جدیدی در وبلاگ پلی استیشن منتشر کرده است و در آن اطلاعات جدیدی دربارهی جنبههای مختلف دنیای Horizon Forbidden West ارائه میکند؛ از طراحی جهان پرجزئیات بازی گرفته تا سیستم هوشمصنوعی واقعگرایانهی NPCها. انی کیتن، نویسندهی ارشد هوایزن فوربیدن وست ابتدا کمی دربارهی قبایل موجود در این بازی اکشن-نقشآفرینی صحبت میکند.
او میگوید گوریلا گیمز در همان مراحل اولیهی توسعهی هوایزن فوربیدن وست، تمرکز زیادی روی طراحی قبیلههایی داشت که الوی، پروتاگونیست مجموعه با آنها در طول داستان روبهرو میشود. اینکه روابط بین قبیلهها چگونه باشد و مثلا کدام قبیله با دیگری دشمن یا رابطهای پرتنش داشته باشد؛ یا این اجتماعات انسانی چگونه در داستان بازی تاثیر میگذارند و با جهان اطراف خود تعامل میکنند.
کیتن برای اینکه مثالی زده باشد، به قبیلهی Tenakth اشاره میکند. عقاید و باورهای این قبیله تحت تاثیر خرابههای باستانی است که در دنیای هوایزن وجود دارند و از انسانهای امروزی بهجای ماندهاند. همچنین آنها برخلاف دیگر قبیلهها، از سه طایفهی مختلف و متمایز از هم تشکیل شدهاند. کیتن میگوید تاریخ Tenakth، عقاید و اخلافات آنها، همگی در خلق کاراکترهایی که اهل این قبیله هستند، استفاده شده است و الوی در طول داستان به چنین شخصیتهای پیچیدهای برخواهد خورد.
دانلود ویدیو از آپارات
سپس نوبت به اسپن سوگن، طراح ارشد جهان زندهی Horizon Forbidden West میرسد تا دربارهی NPCهایی توضیح دهد که دشمن الوی نیستند. او میگوید NPCهای غیر نظامی جزو یک «سیستم جمعیتی» هستند و سازندگان با استفاده از این سیستم میتوانند قوانینی را برای نوع رفتار کاراکترهای غیرقابلبازی خلق کنند. مثلا اینکه این کاراکترها به موارد مختلف چه واکنشی نشان دهند، مسیر راه رفتن آنها چه باشد و جزئیات انیمیشنی دیگر. تازه در هورایزن فوربیدن وست یک سیستم طراحی رفتار نیز وجود دارد که گوریلا گیمز با استفاده از آن توانسته است شخصیت هریک از NPCها را شکل دهد.
سوگن اشاره میکند که سیستم طراحی رفتار به آنها اجازه میدهد شخصیتهای منحصربهفردی خلق کنند که مانند افراد در دنیای واقعی رفتار میکنند و به مسائل مختلف واکنش نشان میدهند. او همچنین اشاره میکند که گوریلا گیمز ازطریق طراحی انیمیشنها و رفتار کاراکترها قصد دارد جهانی باورپذیر و اصیل در Horizon Forbidden West بهوجود آورد که عناصر موجود در آن از عمق کافی برخوردار باشند. سوگن دراینباره یک مثال میزند و میگوید زمانیکه اعضای یک قبیله در روستای خود هستند و احساس امنیت میکنند، نوع رفتارشان نیز واقعیتر است و اصطلاحا میتوانند خودشان باشند.
در Horizon Forbidden West سه قبیله اصلی وجود دارد. Oseram که از نظر تاریخی و اجتماعی یک قبلیهی مردسالار است و حرکاتی که اعضای آن از خود نشان میدهند، بیشتر حالتی مردانه و عملگرایانه دارند. مثلا با حالتی دوستانه به شانهی همدیگر مشتی آرام میزنند یا کف دست خود را به کف دست فرد دیگری میزنند (های فایو یا اصطلاحا بزن قدش).
قبیلهی بعدی Utaro است که آرام و کمی بیخیال هستند و بیشتر با خودشان میجوشند. آنها همچنین افرادی دمدمیمزاج و احساساتی هستند که عشقوعلاقهی خود را بهراحتی بروز میدهند. آخری نیز Tenakth است که نسبت به دو قبیلهی دیگر قدرت بیشتری دارد و در بالا بیشتر راجعبه آن توضیح داده شد. سازندگان میگویند بازیکنان در زمان گشتوگذار در هورایزن فوربیدن وست با این قبایل و رفتارهای خاصشان روبهرو میشوند و این باعث میشود که بهصورت ناخودآگاه تشخیص دهند در کجای نقشهی این بازی هستند.
درواقع رفتار این قبایل آنقدر خاص و متمایز از هم است که بازیکن از فاصلهی دور نیز میتواند متوجه شود به اعضای کدام قبلیه نگاه میکند. مثلا نحوهی حمل آب را در بازی درنظر بگیرید. اعضای قدرتمند Tenakth سطحهای آب را روی شانههای خود حمل میکنند، در حالی Utaruهای صلحطلب سطح را بغل میکنند و Oseramها نیز سطلها را بهدست میگیرند. گوریلا گیمز میگوید تمام این جزئیات رفتاری بخشی از روایت داستانی بازی Horizon Forbidden West هستند.
دانلود ویدیو از آپارات
سکونتگاههای این قبایل نیز نقش مهمی در داستان Horizon Forbidden West خواهند داشت. برای مثال، Chainscrape یکی از سکونتگاههای قبیلهی Oseram است که در مرز واقع شده و مکانی نسبتا شلوغ است. در Chainscrape و اطراف آن منابع طبیعی بهوفور یافت میشود و امکان انجام کارهایی پرخطر و ماجراجویانه در آن وجود خواهد داشت. علاوهبراین، در این مکان یک کافه نیز وجود دارد که الوی در آن میتواند با کاراکترهای دیگر تعامل داشته باشد.
گوریلا گیمز بیشتر توضیح میدهد: «در Chainscarape فعالیتهای مختلفی درجریان است و این مکان از نظر بصری بسیار پویا است. Chainscrape جایی است که ما توانستیم بسیاری از سیستمها و انیمیشنهای جدیدمان را که باعث میشود جهان بازی و مردم آن واقعیتر بهنظر برسند، به کار ببریم. در Horizon Zero Dawn عناصر محیطی زیادی در اطراف الوی وجود داشت. اما در Horizon Forbidden West این عناصر صرفا یک تکسچر نیستند و به اشیایی کاربردی تبدیل شدهاند که NPCها در بازی از آنها استفاده میکنند.
مثلا در بازی قبلی ممکن بود فردی را ببینید که کنار یک کورهی آهنگری ایستاده است. حالا چنین فردی در بازی جدید دائما با محیط اطرافش تعامل میکند، ابزار و موارد اولیه را جابهجا میکند، به دیوار تکیه میدهد، از فنجان خود نوشیدنی مینوشد، با دوستانش صحبت میکند و درکل به امور عادی و روزمرهی خود میرسد. NPCها در جهان هوایزن فوربیدن وست در راستای انجام هدف یا شغلی خاص خلق شدهاند.»
سکونتگاههای قبایل همچنین مکانهایی است که الوی در آنها میتواند سلاحها و لباسهای جدیدی بخرد و تجهیزات خود را ارتقا دهد. استیون لامپکین، طراح ارشد Horizon Forbidden West میگوید آنها میخواستند شهرها و روستاهایی در بازی بسازند که حس زندگی و تحرک داشته باشد و در آنها بتوان کارهای زیادی انجام داد. در تکتک شهرها و روستاهای هورایزن فوربیدن وست ماجراجوییهای مختلفی انتظار بازیکنان را میکشند و در آنها پر است از کسبوکارها و فروشندههای مختلف.
خیاطها قادر هستند لباسهایی مقاوم و زیبا برای الوی بدوزند. یا شکارچیها انواعواقسام سلاحهای تاکتیکی برای فروش دارند. فروشندههای گیاهان دارویی معجونهایی قوی میسازند که قابلیتهای الوی افزایش میدهد. آشپزها نیز وعدههای غذایی مقوی آماده میکنند که الوی میتواند با خود حمل کند، تا هروقت میخواهد بتواند با خوردن آنها میزان جان خود را افزایش دهد.
علاوهبراین، کسبوکارهای مشابه در قبایل مختلف، اخلاق و خصوصیات خاص خود را دارند و بسته به اینکه برای کدام قبلیه هستند، نقشهای متفاوتی در Horizon Forbidden West خواهند داشت. برای مثال، شکارچی قبیلهی Oseram یک آهنگر است، درحالیکه شکارچی قبلیهی Tenakth نقشی مانند سررشتهدار ارتش را ایفا میکند.
این تفاوتها در شخصیت کاراکترهای مشابه نیز دیده میشود. مثلا یک آشپز اهل Oseram در بازی وجود دارد که شوخطبق و خوشمشرب است و مزهی غذا برایش بسیار مهم است. از طرفی یک آشپز اهل Tenakth هم داریم که صرفا این موضوع برایش مهم است که سرباز خوب غذا بخورد تا بهتر برای نبرد آماده شود. گوریلا گیمز میگوید همین تفاوتهای ظریف در رفتار و عقیده نشان میدهد که کاراکترها از کدام قبلیه میآیند.
الوی در Horizon Forbidden West علاوهبر نیزه، قادر است تا ۶ سلاح دیگر را با خود حمل کند که هرکدام از آنها نقاط قوت خود را دارند. همچنین لباسهای او هرکدام دربرابر نوع خاصی از آسیب مقاوم هستند و مهارتهای الوی را در جنبههای خاصی تقویت میکنند. تازه بازیکنان زمانیکه در آسمان در حال پرواز هستند نیز میتوانند لباس خود را عوض کنند. این باعث میشود که بازیکن بسته به اینکه با چه دشمنی روبهرو شده است، با تغییر سریع لباس، تاکتیک مبارزهی خود را عوض کند.
طبق گفتههای گوریلا گیمز، لباسهایی که در Horizon Forbidden West در دسترس الوی قرار میگیرد، از فرهنگ و داستان بازی بسیار الهام گرفتهاند. لباس هر قبیله مدل مخصوصبهخود را دارد و الیاف و مواد استفادهشده در آنها نیز بومی همان منطقه است و اعضای قبلیه در دوختن لباس با این الیاف و مواد مهارت دارند. برای مثال، شکارچیهای Nora به استفاده از سلاحهای از راه دور و سبک مبارزه مخفیانه تمایل دارند. اعضای Carja در استفاده از انوعواقسام تلهها تخصص دارند. اهالی Oseram دوست دارند دشمنان خود را از فاصلهی نزدیک و با یک چکش جنگی از پای دربیاورند. Tenakth و Utaru نیز به همین ترتیب ترجیهات خود را در مبارزه دارند. درواقع لباسهایی که الوی از هرکدام از این قبیلهها دریافت میکند، بازتابی است از سبک مبارزهی همان قبیله.
بازیکنان در Horizon Forbidden West به میز کارهایی (ورکبنچ) دسترسی دارد و ازطریق آنها میتوانند لباسها و سلاحهای خود را تقویت کنند. همچنین مانند بیشتر بازیهای همسبک، برای ارتقا و تقویت تجهیزات باید آیتمهای خاصی را از دنیای هورایزن فوربیدن وست جمعآوری کرد که خیلی از آنها قطعات رباتهای بازی هستند.
در ابتدای بازی برای ارتقا تجهیزات ممکن است تنها به چند سیم ضخیم و یک ورق فلزی محکم نیاز باشد. بااینحال، گوریلا گیمز به بازیکنان توصیه میکند هنگام مواجهه با رباتها، به شاخ، پنجه، عاج یا دم آنها توجه کنند و اگر میخواهند تجهیزات خود را بسیار قدرتمند کنند، بهتر است قبل از اینکه رباتها را کامل نابود کنند، قطعات باارزش آنها را از بدنشان جدا کرده و برای خود بردارند.
استفاده از قطعات رباتها برای ارتقا ساعدبند الوی
الوی با استفاده از ابزار Focus خود میتواند رباتها را اسکن کند، قطعات باارزش آنها را تشخیص داده و برای راحتی کار آنها تگ کند. بازیکنان همچنین اگر دچار کمبود منابع شدهاند، میتوانند به فروشندههای سراسر نقشه مراجعه کنند و آیتمهای ارزشمند خود را در ازای دریافت منابع بفروشند.
یک راه کسب درآمد در Horizon Forbidden West این است که الوی قطعات رباتهای مختلف را جمعآوری کند و آنها به قیمت خوبی به تاجرها بفروشد. از طرفی الوی با استفاده از پوست و استخوان حیوانات قادر است کیسهی کمری و تیردان خود را آپگرید کند تا بتواند تیر و منابع بیشتری را با خود حمل کند. گوریلا گیمز میگوید تمام این سیستمهایی که در بالا توضیح داده شد، طوری طراحی شدهاند که برای گشتوگذار در محیط بازی به بازیکن پاداش بدهد و او را بیشتر به این کار ترغیب کنند.
Horizon Forbidden West در تاریخ ۱۸ فوریه (۳۰ بهمن) برای پلی استیشن ۵ و پلی استیشن ۴ منتشر خواهد شد. شما کاربران زومجی در پایان میتوانید نظرات خود را دربارهی موارد بالا با ما درمیان بگذارید.
گوریلا گیمز بهتازگی اطلاعات زیاد و جدیدی دربارهی جنبههای مختلف جهان Horizon Forbidden West ارائه داده است؛ از کاراکترهای باورپذیر و شهرهای پویا گرفته تا سیستم ساختوساز بازی.