تاثیرگذارترین عکس های جهان در سال ۲۰۲۱
خبرگزاری فارس ـ گروه تجسمی ـ علیرضا سپهوند: کلی گرویر منتخبی از شگفتانگیزترین عکسهای امسال – از جمله تصاویر شورش در ساختمان کنگره ایالات متحده و ازدحام داخل هواپیما در کابل – را انتخاب کرده و آنها را با آثار هنری نمادین مقایسه میکند.
سخنرانی معروف به «کوپ۲۶»، تووالو، نوامبر ۲۰۲۱
سیمون کوف، وزیر امور خارجه تووالو، کشور جزیرهای اقیانوس آرام، هنگام سخنرانی در کنفرانس آب و هوای سازمان ملل در گلاسکو، با کت و شلوار پشت تریبون قرار گرفت و در عمق آب دریا ایستاد تا نشان دهد که چگونه افزایش سطح آب دریاها و بحران آب و هوای فزاینده کشورش را تهدید میکند. کوف اصرار کرد: «در حالی که آب از اطراف ما بالا میآید، بیکار نخواهیم ماند.» این تصویر تکان دهنده و سخنان نگران کننده او تاریخ کاملی از تصاویر چهره ها و جوامعی را به یاد آورد که با تغییرات جدی آب و هوایی و بالا آمدن سطح اقیانوس ها با امواج و آب در معرض خطر قرار خواهند گرفت. او همچنین از نقاشی هولناک یان آسلین به نام «شکاف در سد سن آنتونی»(The Breach of Saint Anthony’s Dike) در نزدیکی آمستردام (که جزر و مد فاجعه بار را بازسازی می کند. سواحل هلند در ساعات ابتدایی ۵ مارس ۱۶۵۱) بر اثر سیلاب ویران شد تا نمایش اثر هنرمند دیجیتال آلمانی «کوتا ازاوا» در سال ۲۰۱۱، با الهام از تصاویر رسانه ای محله هایی که بر اثر گرمایش زمین در جنوب آمریکا غرق آب شده اند را روی یک بوم به نمایش گذاشت. این سخنرانی بلافاصله در تمام کشورهای جهان دیده شد و با واکنش های مثبتی در جهت کنترل شرایط آب و هوایی و گرمایش کره زمین مواجه شد.
مجسمه، ایتالیا، ۲۰۲۱
عکسی طنزآمیز که ظاهراً اختراع آزمایش تست فوری را به تصویر میکشد، در ماه نوامبر در رسانههای اجتماعی در سطح بسیار گسترده ای وایرال شد. بازسازی گروهی از مجسمههای ویلای قرن اولی تیبریوس در اسپرلونگای ایتالیا، نیازی به گفتن نیست که چیزی بسیار متفاوت از نمونهبرداری کووید امروزی را به تصویر میکشد: داستان اساطیری کور کردن سیکلوپ پولیفموس یک چشم، که اودیسه و حزبش را در یک غار به دام انداخته بود. طبق این افسانه، ادیسه سرانجام موفق می شود پولیفموس را (که چندین جفت از همراهان قهرمان حماسی را خورده بود) با شراب دستکاری شده قبل از زدن نیزه ای تیز به تک چشم خود مغلوب کند. هرکسی که آزمایش تست سریع کرونا را خودش انجام داده باشد و بعد آزمایشی دقیق تر بدهخد و متوجه ابتیلا بشود آنگاه با داستان پولیفموس همذات پنداری خواهد کرد.
هواپیمای نیروی هوایی ایالات متحده، فرودگاه کابل، اوت ۲۰۲۱
هنگامی که طالبان در ۱۵ اوت وارد کابل پایتخت افغانستان شدند، یک هواپیمای نیروی هوایی آمریکا که عازم قطر بود، آخرین امید برای تخلیه از شهر برای بسیاری از افغانها شد. عکسهای صدها نفر از مردم ناامید که در رمپ هواپیمای «C-17 Globemaster III» با ازدحام شدید پهلو به پهلو سوار شده بودند، یکی از دراماتیکترین عکسهای ثبت شده در سال جاری بود. تراکم و جمعیت غیرقابل درک (تخمین زده می شود بین ۶۴۰ تا ۸۳۰ بزرگسال و کودک بوده است) توانست بینش تنگه هراسی مجسمه اخیر هنرمند کانادایی تیموتی اشمالز را به نام فرشتگان ناآگاه – قایق برنزی ۲۰ فوتی مملو از روح های آواره – مملو از ترس کند. این اثر توسط پاپ فرانسیس در سپتامبر ۲۰۱۹ در روز جهانی مهاجران و پناهندگان واتیکان رونمایی شد
.
فضانوردان، فلسطین اشغالی، ۲۰۲۱
دو فضانورد در طول یک ماموریت آموزشی برای مریخ در دهانه رامون در صحرای نقف فلسطین اشغالی با لباسهای فضایی کنار هم قدم میزنند. بزرگترین «مختش» جهان (نوعی فرورفتگی فرسایشی که در اثر برخورد شهاب سنگ یا فوران آتشفشان ایجاد نمی شود)، دره ای به شکل قلب به عنوان خلوتگاه سورئال برای شش فضانورد از اتریش، آلمان هلند، پرتغال و اسپانیا عمل کرد. خدمه فقط مجاز به کاوش در زمین های متروک با لباس های فضایی، برای شرایط تقریبی که در مریخ با آن مواجه خواهند شد، بودند. عکسهای شبیهسازی بیگانه، تخیل جهانیان را تسخیر کرد و به نظر میرسید که قلمرو فیزیکی در منظومه شمسی ما را به تصویر نمیکشد تا یک منظره روحی تنها و نورانی – یک متافیزیکی در جاهای دیگر مانند آنچه توسط هنرمند آوانگارد فرانسوی ایو تانگوی تصور میشد، خلق کند…
معترضان، اسکاتلند، نوامبر ۲۰۲۱
در جریان کنفرانس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد «COP26» در گلاسکو در ماه نوامبر، فعالان گروه شورش اقیانوس در خارج از مجتمع پالایشگاه و کارخانه پتروشیمی اینئوس در گرنجموث اسکاتلند تظاهرات کردند. مبارزان به دلیل استفاده از پارچ های پلاستیکی بنزین به عنوان ماسک های عجیب و غریب، لقب خود را «سرهای نفتی» که به طور چشمگیری روغن می ریزند و پول نقد تقلبی را پرت می کنند تا رفتار سرمایه گذاران و سیاستمدارانی را که به عقیده آنها برای پایان دادن به تعهدشان در مبارزه با جنگل زدایی تا سال ۲۰۳۰ بسیار کند عمل می کنند، را به صورت نمادین نشان دهند. این تصویر خام بسیار مؤثر است و یک لایت موتیف قابل توجه را در آثار هنر معاصر هنرمندان به یاد می آورد که توجه را به تأثیر مخرب محیط زیست ناشی از انسان جلب می کند، سنتی که از طرح «استخر نفتی» هنرمند فقید ژاپنی نوریوکی هاراگوچی نشأت می گیرد. «استخر»(Pool) (همچنین سریالی طولانی مدت بود که در دهه ۱۹۷۰ شروع شد) تا آثار هنرمند معروف چینی «آی وِی وی» با عنوان «نشت نفت».
دختر، غزه، می ۲۰۲۱
در خونینترین درگیری بین اسرائیل و فلسطینیها از سال ۲۰۱۴، حملات هوایی انجام شده توسط سابق (به تلافی موشکی که از حماس شلیک شده بود) خانه یک دختر کوچک را در بیت حانون غزه در ۲۴ می شکست. تصویر دختری که با پای برهنه در میان میلگرد و آوار ایستاده و به افق درهم شکسته اش خیره شده است، دلخراش است. ناهماهنگی در چنین صحنهای از یک خرگوش پر شده، که وارونه به دنیای وارونه خیره میشود، نقاشی سال ۲۰۰۳ پائولا رگو، هنرمند بریتانیایی، جنگ را به ذهن متبادر کرد، که خود بر اساس عکس رسانهای از یک دختر جوان است که در طی آن عکس گرفته شده است. آسیب های جنگ عراق در بینش خام رگو، خرگوش – که معمولاً نمادی از بی گناهی و تولد دوباره در تاریخ هنر است – به طرز تلخی به عنوان یک نقاب تهدیدآمیز از اندوه بازنویسی می شود. در تصویر از غزه، هیچ تفسیر مجددی از وحشت ضروری نیست.
دریاچه، صربستان، ۲۰۲۱
عکسی از یک یخچال طبیعی از زبالههایی که رودخانه لیم را در نزدیکی شهر پریبوج در بالکان غربی مسدود کرده است، بهطور نفسگیر وحشتناک است. همگرایی اقدامات مدیریت پسماند، تشدید تخلیه غیرقانونی، و سیل در منطقه – که به انتقال زباله به یک نقطه کمک کرد – مقصر بود. ناهماهنگی آوارهای متراکم در منظرهای بکر، چشمانداز ناراحتکننده هنرمند معاصر کوبایی توماس سانچز را به یاد میآورد که در نقاشی خود در سال ۱۹۹۴ Al sur del Calvario (جنوب کالواری) محل مصلوب شدن مسیح را در خارج از اورشلیم دوباره تصور کرد. تابلوی سانچز، منظرهای از زبالههای بازیافتنشده، نشان میدهد که رستگاری به همان اندازه که یک سفر روحی دشوار است، از میان لجنهای دنیوی یک خروش مادی است.
پسر، اندونزی، ۲۰۲۱
پسر بچه هشت ساله ای در خیابان های دپوک اندونزی گدایی می کند. پوست او با ترکیب سمی رنگ فلزی و روغن پخت و پز پوشیده شده است که بدن او را به نوعی مجسمه درخشان تبدیل می کند. آلدی از جمله افرادی است که به مانوسیا سیلور (یا “مردان نقره ای”) معروف هستند و برای جلب صدقه به این پوشش خطرناک متوسل می شوند. تصویر آلدی که در میان تراوش پولادین ترافیک در یک خیابان شلوغ شهر می درخشد، به ویژه تأثیرگذار است. برای بسیاری از پسران هم سن آلدی، رباتها طلسمهای شگفتانگیزی هستند – موضوعی که به عکس بهبود یافته با جوهر و گواش هنرمند اسکاتلندی ادواردو پائولوزی، ۱۹۷۱، پسر شگفتانگیز، که پسری را با جادوی ربات اسباببازیاش ادغام میکند، نیرو میبخشد. در عکس پائولوزی، این دو در یک ماده درخشان حل می شوند. با این حال، تصویر آلدی به طرز غم انگیزی این غریزه کودکانه برای از دست دادن خود در بازی را زیر و رو می کند.
شورش کاپیتول، ایالات متحده، ژانویه ۲۰۲۱
عکسهای حامیان دونالد ترامپ در حال درگیری خشونتآمیز با پلیس کنگره در روتوندا ساختمان کنگره آمریکا در ۶ ژانویه جهان را شوکه کرد. متجاوزان طرفدار ترامپ به صدور گواهینامه جو بایدن به عنوان رئیس جمهور منتخب اعتراض کردند. ممکن است برای برخی تعجب آور باشد که تصویر آمریکایی ها در گلوی یکدیگر بخشی از ساختار فضا است. خارج از قاب این عکس، پشت فیلمبردار که آن را گرفته، مجسمهای برجسته از ماسهسنگ توسط انریکو کائوسیچی، مجسمهساز ایتالیایی قرن هجدهم، مرزنشین استعمارگر دنیل بون را به تصویر میکشد که در نبرد تن به تن با یک بومی آمریکایی قفل شده است. جسد مچاله شده دیگری زیر پای آنها قرار دارد. محاسن این اثر – زیباییشناختی و اخلاقی – این روزها به اندازه رویدادهای ۶ ژانویه باعث برانگیختن افکار دو قطبی میشود.
کشتی کانتینری Ever Given، مصر، مارس ۲۰۲۱
هنگامی که یک کشتی باری عظیم در بهار ۲۰۲۱ در کانال سوئز مصر گیر کرد، جهان، مانند خود ترافیک جهانی کشتیرانی، ناگهان در مسیر خود متوقف شد. کشتی Ever Given که از چین به هلند سفر می کرد، ۲۰۰۰۰ کانتینر حمل و نقل را حمل می کرد که در اوایل ۲۳ مارس در نزدیکی انتهای جنوبی کانال فرو رفت. کشتی غولپیکر با گیرکردن به دیوار غربی و کمان در اعماق سمت شنی شرقی، راه به جایی نمیبرد. عکسهای حفاری کوچکی که تلاش میکرد تا این وسیله نقلیه عظیم را آزاد کند، الهامبخش بسیاری از ممهای شادیبخش بود و تصاویر مسخرهای معروف از ماهیچههای مینیاتوری، به سبک David-v-Goliath را به یاد آورد که برای شکست دادن یک مشکل ماموت، مانند خلق و خوی قرن پانزدهم، و -تصویر طلایی از کتاب ساعت ها توسط روشنگر ناشناس فلاندری معروف به “استاد کتاب دعای درسدن”.
پسر، کنیا، ۲۰۲۱
در ماه نوامبر، برندگان عکاس محیطی سال ۲۰۲۱ مشخص شدند. در دسته بندی اقدام اقلیمی، عکسی از پسر جوانی که به طور سورئال، از طریق ماسک صورت و دستگاه تنفسی، به گیاه گلدانی که مانند مخزن اکسیژن در کنار او ایستاده بود، چسبیده بود. یک مراقبه قدرتمند در مسیر آسیب های زیست محیطی، آخرین نفس توسط کوین اوچینگ اونیانگو در نایروبی، کنیا عکاسی شد. این تصویر نه تنها به آینده نامشخص ما نگاه می کند، بلکه به تاریخ هنر بازمی گردد و آثار تأثیرگذار گذشته را جذب و زیر و رو می کند. شکنندگی و ارزشمندی نفس مضامینی را به یاد می آورد که به آثاری مانند جوزف رایت از شاهکار دربی قرن هجدهم، آزمایش بر روی پرنده در پمپ هوا (که از کشف اخیر اکسیژن توسط جوزف پریستلی اطلاع داده شده است) و کار مفهومی پیرو مانزونی هنرمند ایتالیایی از سال ۱۹۶۰، نیرو می بخشد. نفس هنرمند، که مانزونی سعی کرد برای همیشه نفس خود را در بادکنک قرمز حفظ کند. اصطکاک بین قصد مانزونی از کار («وقتی بادکنکی را منفجر میکنم»، او یکبار اصرار داشت: «من روحم را در جسمی میدمم که ابدی میشود») و سرنوشت نهایی بادکنکهای او – که مدتهاست باد کردهاند تجزیه شده – هر چند با نفس نفس زدن، از تند و تیز تصویر ترسناک اونیانگو صحبت می کند.
نقاشی، فرانسه، اکتبر ۲۰۲۱
عکس آتش نشانان فرانسوی در حال بالا بردن یک پتوی نسوز برای محافظت از یکی از گنجینه های متعدد در کلیسای جامع سنت آندر در حین تمرین در بوردو فرانسه در ماه اکتبر، خود یک اثر هنری بود. نقاشی در قلب این تصویر توسط استاد فلاندری قرن هفدهم، یعقوب جوردن، خلق شده است و مسیح مصلوب شده ای را به تصویر می کشد که سیخ های بلند با اسفنج های آغشته به سرکه، در مقابل تاریکی غلیظ شده، به صلیب کشیده شده است. نردبانهایی که در کنار بوم قرار دارند خود را با طنابهای صعود و فرود نشاندادهشده در نقاشی هماهنگ میکنند و اثر را به چیزی کنجکاو جنبشی تبدیل میکنند – چشماندازی که نه کاملاً واقعی است و نه خیالی، معنوی و معمولی. تکیهگاههای متمایل ما را به گذشته متصل میکنند و تخیل ما را به سنتهای چندشاخهای از آثار متمایل میکنند که سطوح معنایی آنها در طول زاویهدار نردبانهای بالارونده اندازهگیری میشوند، از به اصطلاح نردبان صعود الهی (یک نماد اواخر قرن دوازدهم). در صومعه سنت کاترین، کوه سینا)، که راهبان را در حال صعود به سمت عیسی به تصویر میکشد، به مجموعه نقاشیهای هنرمند معاصر فرانسوی-آمریکایی لوئیز بورژوا به نام نردبانها، که از طریق آن نماد شخصی مشخصا مبهم – در عین حال متزلزل و نشاطآور- میسازد.
کودکان، اتیوپی، جولای ۲۰۲۱
در ماه ژوئیه از گروهی از کودکان عکس گرفته شد که زیر یک درخت در محل اردوگاه آتی پناهندگان اریتره ای در نزدیکی روستای دابات، شمال شرقی شهر گوندار، اتیوپی ایستاده بودند. روسری نخی از غبار که صحنه را فرا گرفته بود به تصویر کیفیتی افسانه ای بخشید. پناهگاه زنده ای که توسط تاج غنایی برگ ها و موسیقی تخیلی خش خش ثابت آن فراهم شده است، نمونه های بی شماری را در تاریخ فرهنگی درختان زندگی به یاد آورده است – موضوعی که الهام بخش همه افراد از اوراتریان باستان بوده است، که درخت برای آنها نقش مهمی داشته است. نشان مذهبی، به هنرمند هنر نو وین، گوستاو کلیمت، که شاخههای درخت زندگی شاعرانهاش را به مارپیچهای نمادین میپیچد – سیم پیچهایی از یک موتور روحانی که در ابدیت میچرخد.
کارکنان بهداشت، هند، اکتبر ۲۰۲۱
به منظور نشان دادن دولت هند از یک میلیاردمین دوز واکسن علیه ویروس کرونا، چهار نفر از کارکنان پرستاری بیمارستان رامایا در بنگلور در ماه اکتبر برای عکسی در کسوت الهه دورگا (مرتبط با قدرت و قدرت) عکس گرفتند. حفاظت) که معمولاً با بازوهای زیادی به تصویر کشیده می شود که هر کدام سلاحی را به دست دارند که با آن به طرز ماهرانه ای دشمنان خود را شکست می دهد. این اولین بار نیست که دورگا، خدای بزرگ هندو که در مبارزه با نیروهای شیطانی شناخته می شود، در طول همه گیری فراخوانی می شود. یک سال قبل از آن، در اکتبر ۲۰۲۰، تصاویر مجسمه شش فوتی دورگا، که هنرمند هندی سانجیب باشاک آن را از ویال های تزریق دور ریخته شده و بسته های تاول نوارهای دارویی منسوخ ساخته بود، در رسانه های اجتماعی منتشر شد. مجسمه بساک که از انبوهی از زباله های بیمارستانی – ذرات ناراحتی و بیماری – بیرون آمد، در مواجهه با رنج و ناملایمات، نت امیدبخشی غیرمنتظره به صدا در آورد.
انتهای پیام/