بررسی نقش زنان در اعتراضات اخیر دانشگاه الزهرا(س)/ بادامچی: در مکتب پدرسالاری، آزادی مساوی بیبندوباری است
به گزارش خبرنگار تشکلهای دانشگاهی خبرگزاری فارس، مناظره حول محور جایگاه زنان در اعتراضات اخیر با حضور محسن بدره عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا(س) و پژوهشگر حوزه زنان و محمد حسین بادامچی عضو پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی به همت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه الزهرا(س) برگزار شد.
محمد حسین بادامچی در این مناظره تاکید کرد: مسئله زنان فقط متعلق به زنان نیست، مسئله زنان ابتدائا به گروه زنان، و بعد به مسئله خانواده و بعد در خانواده فروکاست میشود. زن تحت قیومیت ولی (پدر یا شوهر) قرار میگیرد. مسئله زنان، مسئله اساسی جامعه ایران است فلذا مسئله حجاب هم مسئله مهمی تلقی میشود.
وی افزود: در مکتب پدرسالاری، آزادی مساوی بیبند و باری است. از نظر قائلان به این تفکر، آزادی یک امر قبیح است و آزادی زن مساوی فحشا است. و این فقط یک ساختار فکری نیست و به ساختار اجتماعی “پدرسالاری” میانجامد. این تفکر قبل از اسلام ریشه دوانده و این تفکر را در ایران با گوشت و پوست و خونمان احساس میکنیم چون شاهد احیای قدرت پدرسالاری هستیم.
بادامچی افزود: جنبش اخیر جنبش عفاف بود و مهمترین جنبش دموکراسیخواهی ایران بود و با احیای سهگانه زن، زندگی، آزادی جامعه از قیومیت دولت خارج شد.
محسن بدره پژوهشگر حوزه زنان نیز گفت: زیست مردمان ایران، ضلع بعدی اسلام است و ضلع آخر، غرب و نسبت ما با غرب و جهان و جهانبینیهای غربی محدود به ادوار اخیر نیست. از مناسبات ایران پارسی تا یونان و ایران ساسانی با روم شرقی، و بعد مشروطه و تا انقلاب اسلامی نسبت به ما غرب مطرح بوده است.
وی افزود: در ایران باستان، این پدرسالاری در فقه زرتشتی، وجود دار و دقیقا با همین واژه “سالاری” بیان میشود که زن تحت سالاریت یک مردی هست. و مرد زمانی میتواند از پل صراط زرتشتی عبور کند که پسر داشته باشد. این پدرسالاری در همه جهان مشرکانه وجود دارد و چون در این جهان مشرکانه، خدایان، انسانگرایانه شکل گرفتهاند، خدایان مذکر هستند و در نتیجه مرد، در معبد هم اولی و در جامعه هم هست.
بدره در ادامه تاکید کرد: در قرآن کریم در سوره ۷۱ توبه به ولایت متقابل زن و مرد اشاره شده است. و چیزی به عنوان گناه زنانه یا گناه مردانه وجود ندارد که مجازات برای زنان سنگینتر باشد و راههایی برای دور زدن گناه برای مردان وجود داشته باشد.
پایان پیام/