هژیرآزاد: قطبی ما را در تلویزیون راه نمی‌داد/ فقط جوانان در سینمای تجاری جا دارند

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس، سید کاظم هژیرآزاد با حضور در برنامه شب نشینی درباره وضعیت کاری اش موضوعاتی را مطرح کرد. وی با حضور در برنامه گفت و گو محور شب نشینی شبکه جام جم، گفت: پدرم راننده کامیون بود و من هم بچه کارگر وقتی تماشای اولین فیلم را با تصویری بر روی پرده نقره ای تجربه کردم دوست داشتم جای بازیگران آن فیلم باشم. سینما اسکار و سینما المپیاد میعادگاه من بود. مثل همه کسانی که دوست داشتند قهرمان باشند من هم دوست داشتم جای قهرمان قصه های فیلم باشم. وی درباره علاقه اش به بازیگری در دوران کودکی تصریح کرد: در زمان کودکی ام در آستانه ورود به مدرنیسم بودیم؛ همان زمان سینما آمد و پدرم ما را به سینما می برد یعنی وارد مرحله مدرن شدیم. پدرم کارگری روشن فکر بود برای همین خانواده ام پس از پرداختنم به حرفه بازیگری با من مخالفت نمی کردند. بازیگر سریال مختارنامه افزود: جستجو می کردم که چه راهی برای ورود به عرصه هنرپیشگی وجود دارد. بعد از خواندن کتاب فهمیدم باید آموزش ببینم از کلاس پنجم ابتدایی آگهی آموزش بازیگر مصطفی اسکویی را تصادفی دیدم و به کلاس رفتم شش کار با استادم تولید کردم و بعد سال ۶۱ با سایه همسایه به تلویزیون آمدم. هژیرآزاد با اشاره به پیروی اش از سبک استالیسلاوسکی گفت: تکنیک او در همه دانشکده ها آموزش داده می شود البته هنرمندانی مانند لی استراسبرگ و الیا کازان چیزهایی را به صورت سلیقه ای به این سبک اضافه کرده اند و آن را به فراخور دستخوش تغییراتی کرده اند اما ریشه بازیگری در اکثر نقاط دنیا همان است و در همه آموزشکده ها هم تدریس می شود. وی ادامه داد: عالم هنر بی انتها است و هیچ کس نمی تواند بگوید به قله رسیده است اما در مسیر قله هستم و امیدوار. زمان خوبی آغاز به بازیگری کردم اما هر دوره ای مناسبات خاص خودش را داشت. در دوره گذشته سینما سینمای خاصی بود دلایل جذب بازیگران به سینما رفاقت، پول و اتفاق بود اما در دوران بعد از انقلاب به گونه دیگری بود. بعد از انقلاب تئاتری ها وارد سینما می شدند و از این راه من هم توانستم وارد این عرصه شوم. هژیرآزاد درباره دلایل سوپراستار نشدنش اظهار داشت: سن ما از سوپراستاری گذشته بود. اگر جوان باشیم در سینمای تجاری جای داریم اما در تئاتر با ما بیگانه برخورد می کردند آقای قطبی ما را در تلویزیون راه نمی داد. با تغییراتی که بعد از انقلاب رخ داد توانستم در حوض ریگ کف جوی باشیم. ویگفت: هرکاری ویژگی ها و اطلاعات خاص خود را دارد و باید خود را منطبق با آن سبک کنیم. با ۱۶ کارگردان تئاتر و تلویزیون و سینما کار کرده ام. بازنشسته وزارت ارشاد صندوق اعتباری هنر هستم با ۴ میلیون تومان حقوق. اگر کار سینما نکنم نمی توانم زندگی ام را بچرخانم و باید کار کنم برای همین به هیچ کارگردانی نه نگفته ام چون در غیر این صورت نمی توانم زندگی ام را بچرخانم. بازیگر پیشکسوت ایرانی تصریح کرد: وقتی نقش جدیدی به من پیشنهاد می شود انگار تازه متولد شده ام. هنوز که هنوز است جلوی دوربین دلم و دست و پایم می لرزد. اینکه بگوییم یاد گرفتیم و تمام شد صحیح نیست چون یادگرفتن نهایت ندارد. برای درست کار کردن باید رنج ببریم. هر شخصیتی که خلق می کنیم را باید برایش تلاش و ممارست کنیم. برخی قدر آن را می دانند و برخی نمی دانند. هژیرآزاد درباره نقش هایی که آرزو داشته آن ها را بازی کند افزود: تمام رل های شکسپیر حسرت تمام بازیگران دنیا است دوست دارم شاهیر باشم. جواد عزتی دارد در سریال زخم کاری خیلی حرفه ای سبک مکرس را بازی می کند. وی ادامه داد: برای من فرقی نمی کند چه نقشی داشته باشم چون شغلم این است و کار دیگری بلد نیستم. نمی توانم بگویم این کار را نمی کنم چه بسا کارهایی را دوست نداشته ام ولی انجامشان داده ام و سعی کرده ام کارگردانم را راضی نگه دارم و فکر نکنم کارگردانی از من ناراضی باشد. بازیگر سریال های تاریخی کشور بیان کرد: کار خودم را برای خودم در تنهایی انجام می دهم و شخصیت را خلق می کنم؛ یا کارگردان می پسندد یا نمی پسندد. اگر نپسندید به فراخور شخصیت ساخته شده را تغییر می دهم تا به ذهنیت کارگردان نزدیک شوم. باید هر بازیگر بتواند با هر کارگردانی کار کند وگرنه یک بار خواهد بود و بعد بیرون رانده می شود. باید هر بازیگر بتواند به تناسب نیاز کارگردانش نقش را بیافریند. هژیرآزاد در انتهای برنامه کتاب خود را که در تقدیر از مصطفی اسکویی نوشته بود معرفی کرد و گفت: بعضی ها او را دوست دارند و بعضی از اسکویی بدشان می آید اما من همه قدردانی ام از استادم که الفبای زندگی و بازیگری به من آموخت را در کتابم تجمیع کرده ام. انتهای پیام/