یزدان فتوحی: الان عده ای دیگر حوصله فیلمسازی ندارند/ سختی های ساخت آثار تاریخی
به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون فارس، یزدان فتوحی در برنامه «سریالیست» با اجرای پدرام کریمی که این هفته به سریالهای استانی اختصاص داشت، در ابتدا گفت: در مرکز امور استان های صدا و سیما، به یکسری از جوانان برای فیلمسازی و سریالسازی انگیزه می دهند که واقعا هم کار سختی است. یعنی اعتماد در شبکه های سراسری کمی سخت تر اتفاق می افتاد اما در امور استان ها رفاقت با جوان های تازه کار بیشتر است. خواهشمندم که بودجه امور استان ها را بیشتر کنند زیرا کارگردان هایی مثل احسان عبدی پور از بین آنها یافت می شود. در واقع کارگردان هایی با انرژی درجه یک وارد کار می شوند.
انگیزه کارگردانان جوان، علی رغم کمبود بودجه، انرژی آثار را بالا می برد
وی انگیزه را مهمترین عامل در شروع یک پروژه دانست و افزود: الان عده ای دیگر حوصله یا انگیزه فیلمسازی ندارند اما انگیزه کارگردان های جوان بالاست. امور استان ها این کار را انجام می دهد یعنی یک تقسیم بندی مناسب بین کارگردان های سن و سال دار و جوان صورت گرفته است. انگیزه کارگردانان جوان باعث می شود که علی رغم کمبود بودجه، انرژی کار را بیشتر کنند و تلاش می کنند تا اثر آنها کمتر از آثار بزرگان که در شبکه های مهم فیلم دارند، نباشد. در واقع به دنبال این هستند که کارشان به قدری بالا باشد که از شبکه های مهم پخش شود. این انگیزه از مدیران امور استان ها تا کاگردانان دیده می شود. در جلسات همه تلاش می کنند تا فیلمنامه قوام پیدا کند.
این نویسنده و کارگردان، دارابی معاون سابق استانها را از حامیان اصلی کارگردان های جوان در امور استان ها معرفی کرد و گفت: او همیشه سر صحنه و فیلمبرداری می رفت. کمبود بودجه همواره در تولیدات استان ها اذیت کننده است، قطعا یک کارگردان تازه کار فرصت بیشتری برای کارکردن نیاز دارد اما به دلیل محدودیت بودجه، مجبور است که دو یا سه ماهه کار را جمع کند.
سختی های ساخت آثار تاریخی
بازیگر «خنده بازار» در ادامه با اشاره به تلاش های حسن نجفی برای ساخت سریال «جلال» در مرکز استان آذربایجان شرقی اظهار کرد: در چند جشنواره با آقای نجفی همراه بودیم، او بابت این کار خیلی حرص خورد و تلاش کرد. آقای نجفی هم انگیزه خوبی داشت. این سریال هم از آثاری بود که اگر بودجه بیشتری داشت، قطعا بهتر از این ساخته می شد. وقتی اثری درباره اوایل انقلاب می سازی ناخودآگاه هزینه زیادتری می طلبد.
وی تصریح کرد: اگر بودجه داشته باشی، میتوانی یکسری خیابان در شهرک یا جای دیگر ایجاد کنی اما آقای نجفی در بخش هایی مجبور بود تصویر کروماکی بگیرد که یک جاهایی لو می رفت و مخاطب امروز تلویزیون هم مثل سابق فریب این تصاویر را نمی خورد. این اشکال فنی فیلم باعث می شود که بیننده از سریال پرت شود. در حال حاضر ما بهترین فیلمبردار و صدابردارها را داریم، هرچه بیشتر بتوانیم تجهیزاتمان را بخریم یا بسازیم، مطمئنا این سمت قضیه درستتری خواهد بود. البته در حال حاضر بحث سریال سازی کندتر پیش می رود تا روی متن ها بیشتر کار شود و قصه ها قوام بیشتری پیدا کنند.
فتوحی با اشاره به نام امیرحسین شریفی به عنوان تهیه کننده و کاظم معصومی به عنوان کارگردان سریال «روزهای بیقراری» بیان کرد: این کار دکوپاژ جذابی داشت و توانست قصه را خوب روایت کند. بازیگران خوبی در آن به ایفای نقش پرداختند.
هرچه رقابت بیشتر می شود انگیزه هم بالاتر می رود
وی مراکز استان ها را بهترین موقعیت برای ساخت تله فلیم ها معرفی و مطرح کرد: اگر در شهرها و روستاها کار تله فیلم انجام شود، بودجه کمتری هم لازم است. باید به بچه های با استعداد شهرستان ها میدان دهیم. هرچه رقابت بیشتر می شود انگیزه هم بالاتر می رود.
این کارگردان با بیان اینکه به دلیل کار نویسندگی خود آثار دیگر همکاران را دنبال می کنم، ابراز داشت: چند قسمت از سریال «دخترم نرگس» را دیدم. به نظرم اگر زمان بیشتری برای پیش تولید داشته باشند و کار بیشتری روی فیلمنامه صورت بگیرد، نتیجه بهتر خواهد شد. قطعا کارگردان نباید سر صحنه مشکل فیلمنامه داشته باشد که متاسفانه امروزه خیلی با آن درگیر هستیم. باید کارگردان داخل فیلمنامه قرار بگیرد. خیلی از کارگردان ها بعد از اتمام فیلم فیلمنامه به دستشان می رسد یا به صورت روزانه آن را می بینند. بنابراین کارکردن روی فیلمنامه بسیار مهم است.
سریالی که در بدترین شرایط کرونایی ساخته شد اما مبتلایی نداشت
کارگردان سریال «میانبر» با بیان اینکه این سریال یکی از کارهای مورد علاقه من است، یادآور شد: بازیگران خوب باعث علاقه من به این سریال بود. همه به خوبی کار می کردند. ما در بدترین شرایط کرونا که هیچ سریالی ساخته نمی شد این سریال را فیلمبرداری کردیم.خوشبختانه کسی هم درگیر کرونا نشد. در این سریال نقش متفاوتی به سیاوش چراغی پور دادیم، نقش کمند امیرسلیمانی هم جزو نقش های خوب بود. در کل پشت صحنه خوب آن باعث خلق اثر خوب شد.
وی با بیان اینکه هفتاد درصد کارگردانی قبل از کلید خوردن کار انجام می شود، اظهار کرد: باید کارگردان روی فیلمنامه و انتخاب بازیگر کار کند. روزی که خواستم میانبر را بسازم، گفتم اگر رضا نیکخواه بازیگر آن نباشد نمیسازم. اگر کارگردان درست انتخاب کند نصف راه را طی می کند. البته ما هنوز دستمزد خود از این سریال را نگرفته ایم.
شیخ طادی کار ضعیف بسازد جای تعجب دارد
فتوحی همچنین درباره سریال «بانوی سردار» نیز توضیح داد: اگر آقای شیخطادی ضعیف بسازد جای تعجب دارد. بانوی سردار با اینکه چند بار پروژه خوابید اما کاری قوی بود. خوابیدن پروژه و جمعآوری بعد آن سخت است. در حال حاضر دو سه کار جذاب هم درباره اساطیر و شهدا در دست نگارش است. سریال «نگهبان زمین» جزو اولین سریال هایی بود که درباره محیطزیست ساخته شد. «قطعه گمشده» هم با محور مبارزه با قاچاق محصول استان سمنان و جزو کارهای خوب بود. سریال «بازگشت» مرکز گلستان در ژانر دفاع مقدس، «قصه های ما» در مرکز گیلان، «نزدیکی های بهشت» محصول لرستان، سریال «سرزده»، «صبح آخرین روز» در مرکز زنجان تولید شدند.
مدیون حمید لبخنده ام
فتوحی فعالیت های خود را مدیون مرحوم حمید لبخنده دانست و تاکید کرد: روزی که دوربین را دیدم از طریق آقای لبخنده بود. در فیلم «آبی» برای اولین بار نامم در تیتراژ ثبت شد. حمید لبخنده خیلی مهربان بود و با عشق یاد میداد. تا آخر عمرم ممنون محبت های او هستم.
وی با تاکید بر اینکه باید بیشتر به امور استان ها رسیدگی کنیم، گفت: جوانان آنجا پر از انگیزه هستند و می توانند کار خوب انجام دهند، فیلمنامه بسیار مهم است و نباید راحت از آن بگذریم. کارگردان مرحله دوم پروژه است.
ساخت سریال برای شبکه یک
این کارگردان در پایان از ساخت سریالی برای شبکه یک خبر داد.
«سریالیست» به تهیهکنندگی محمد باریکانی و مجتبی فرجی و با اجرای پدرام کریمی کاری است از گروه تاریخ، فرهنگ و هنر شبکه یک که پنجشنبهها ساعت ۲۳:۱۵ از شبکه یک پخش می شود.
انتهای پیام/