سوغات «خانه ما» از قم چیست + تصاویر
خبرگزاری فارس ـ گروه هنر: یازدهمین فصل از مستندمسابقه «خانه ما» در نوروز ۱۴۰۱ روی آنتن شبکه سه سیما رفته است. شاید مخاطبان عادی تلویزیون به سادگی از این جمله بگذرند، اما اهمیت آن برای کسانی که در جریان تولید آثار تلویزیونی و سینمایی قرار داشتهاند یا حتی از دور دستی برآتش دارند، دوچندان است. در شرایطی که «دوام و ثبات» دو عنصر مفقوده تولیدات تلویزیونی است، استمرار این مجموعه برای هشت سال و پخش ۱۰ فصل ـ جدا از کیفیت آن ـ به خودی خود جای تحسین دارد.
در این فصل از «خانه ما» همچون فصلهای اخیر، امین کفاشزاده و مهدی جبینشناس به صورت مشترک کارگردانی را به عهده دارند و احمد شفیعی هم تهیهکننده این مستندمسابقه است. مجموعهای که در استودیو نوبین و با سرمایهگذاری سازمان هنری رسانهای اوج تولید شده است.
در این مسابقه تلویزیونی، سه خانواده در یک بازه زمانی یک ماهه و در چارچوب مبلغی مشخص، ضمن انجام فعالیتهای روزمره و تفریحات خانوادگی، باید در قالب یک کسب و کار خانوادگی درآمدزایی کنند. مخاطبان نیز همراه با راوی مسابقه (پیمان طالبی) شاهد این رقابت هیجانانگیز هستند. دهمین فصل این مستندمسابقه با رقابت سه خانواده قزوینی در زمستان سال ۹۹ روی آنتن رفت و در پایان، خانواده برگزیده توانست صد برابر مبلغ پسانداز خود را به عنوان جایزه دریافت کند.
* کاشی رنگارنگ از زندگی خانوادگی همه ایران
این سه خانواده در هر فصل متعلق به یکی از شهرهای ایران هستند. به این ترتیب مخاطب پیگیر، با محتوا و فضایی متنوع و رنگارنگ مواجه میشود. با وجود حفظ ساختار رقابتی و پایندی به کلیات مسابقه، خانوادهها در هر فصل به سیاق خود و با بهرهگیری از فرهنگ و تجربه زیسته خویش در آن خطه به استقبال چالشهای جدید میروند.
این تنوع و تفاوت فرهنگی در فصل هشتم «خانه ما» خصلتی فرامرزی پیدا کرد. در این فصل که مربوط به خانوادههای مشهدی بود، شاهد حضور خانواده «عبدالحکیم وفا» از مهاجران افغانستانی ساکن شهر مشهد مقدس بودیم. آقای وفا که از اوایل دهه ۶۰ ساکن ایران شده، سالهاست که در مشهد به عنوان مجری رادیو دری صداو سیما به کار اجرا و گویندگی مشغول است.این فرهیخته افغانستانی با حضور در این برنامه به همراه خانواده اش چهره دیگری از زندگی مهاجران افغانستانی ساکن ایران به مخاطبان تلویزیون ارائه داد.
* هم صرفهجویی، هم سرخوشی در «خانه ما»
داشتن حس خوب در کنار خانواده ضمن رعایت اصل صرفهجویی را میتوان شاهبیت «خانه ما» دانست؛ جایی که اعضای خانواده قرار است در کنار هم ترکیبی متعادل و جذاب از تدبیر، قناعت، حال خوب، همیاری و تفریح را تجربه کنند. در این فضا، هریک از اعضای خانواده بدون این که از زندگی روزمره و مسائل آن فاصله بگیرند، شرایط جدید و گاه غیرمنتظرهای را تجربه میکنند.
کامیابی و ناکامی در مواجهه با این چالشها میتواند حس همدلی بیننده را برانگیخته و لحظات خوشی را برای او رقم بزند. به اینترتیب یک الگوی مناسب مالی و مدیریتی برای زندگی عادی خانواده ایرانی ارائه میشود که نسبتی با شعارهای کلی و اخلاقی خشک ندارد و هر مسئله خانوادگی را در دل واقعیت دنبال میکند.
* یک سند تصویری از زیست ایرانیان دهه ۹۰
۳ سال پیش و پس از پخش ۷ فصل از مستندمسابقه «خانه ما» بود که سازندگان آن در یک نشست خبری از این برنامه به عنوان «سند تصویری شیوه زندگی خانوادههای در نیمه دوم دهه ۹۰» یاد کردند. سندی که در آن میتوان علاوه بر مناسبات اجتماعی و روابط خانوادگی، ارتباط والدین و فرزندان،آداب و رسوم، غذاهای محلی، شیوه خرید و قیمت اجناس نحوه پوشش و دکوراسیون منزل، چگونگی مهمانی دادن، تفریحات و سفرهای خانوادگی، کسب و کارهای خانگی و مواجهه با تنگناهای مالی و در مجموع سبک زندگی طبقه متوسط ایرانی را به تماشا نشست.
همانگونه که این روزها سبک زندگی، مناسبات و قیمت کالاها و خدمات در سالهای دهه ۶۰ برای مخاطبان آثار سینمایی و تلویزیونی جذابیت دارد، دو یا سه دهه بعد هم تماشای خانه ما میتواند همین حس را برای مخاطبان آن روزگار ایجاد کند؛ به ویژه اینکه این مجموعه نه یک اثر نمایشی یا مستند صرف که ترکیبی از یک مسابقه تلویزیون خانوادگی و یک مستند اجتماعی است.
از سوی دیگر، شیوع کرونا پدیده ای دورانساز در شیوه زندگی مردم ایران و البته جهانیان بود که شیوه زندگی و مناسبات خانوادگی را نیز به شدت تغییر داد. ثبت تصویری زندگی واقعی خانوادهها در روزگار سخت اقتصادی هم یکی دیگر از مزیتهای خانه ما بود که در فصل نهم و با حضور منتخبین فصلهای پیشین رقم خورد. این بار خانوادهها علاوه بر مواجهه با چالشهای مرسوم با پدیده ناشناخته و محدودکنندهای همچون کرونا هم روبه رو شده و همزیستی با آن را تجربه میکردند.
فصل یازدهم؛ سوغات «خانه ما» از قم
فصل یازدهم «خانه ما» با حضور سه خانواده قمی که پدر یکی از خانوادهها روحانی و معمم است، در این شهر تولید شده. این ویژگی میتواند کنجکاوی بینندگان را برانگیزد، چراکه حضور دوربین در شهری با خصلتهای مذهبی همچون قم و البته حضور خانواده یک روحانی از این شهر میتواند به جذابیتهای این برنامه بیفزاید. در یک دهه اخیر به واسطه ساخت سریالها و فیلمهایی همچون پردهنشین، طلا و مس، فرشتهها با هم میآیند و روزبلوا، آشنایی مخاطبان با ابعاد کمتر دیده شده زندگی روحانیون در سطوح مختلف پررنگ شده، اما به دلیل همان ویژگی پیشگفته «خانه ما» یعنی قالب مستند و واقعی و محتوای رقابتی، این برنامه میتواند تصویر متفاوت و در عین حال جذابی از این قشر ارائه کند.
مستندمسابقه «خانه ما» با ورود به فصل یازدهم به بلوغ نسبی رسیده است و از این پس باید برای حفظ مخاطبانش و جذب بینندگان جدید همچنان خود را به روز نگه دارد. حالا و با مرور فصول دهگانه میتوان تا حد زیادی به هدفگذاری ابتدایی سازندگان آن مبنی بر ثبت یک سند تصویری از شیوه زندگی خانوادههای ایرانی در نیمه دوم دهه ۹۰ امیدوار بود.
البته که امکان انعکاس همه واقعیتها از دریچه قاب دوربین وجود ندارد، ضمن اینکه خانوادههای جلوی دوربین هم قطعاً با خانوادههای پشت دوربین تفاوتهایی دارند. در واقع، بخش نمایشی و مسابقه «خانه ما» بر بخش مستند آن غلبه دارد، با این حال، تماشای آن میتواند سرگرمکننده و بعضاً آموزنده باشد.
انتهای پیام/