رهبر انقلاب: اسلام، دینی ابدی است پس قرآن هم باید ابدی باشد

به گزارش خبرگزاری فارس، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب امروز در مراسم انس با قرآن که به‌مناسبت روز اول ماه مبارک رمضان در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد، فرمودند:

اهم محورهای سخنان حضرت آیت الله خامنه‌ای به شرح ذیل است:

* با قرآن، هر وقت اراده کنیم می توانیم پای صحبت خدا بنشینیم، با این چشم باید به تلاوت قرآن نگاه کنیم.

* تلاوت باید تکرار شود ، باید قرآن را خواند از اول تا آخر و دوباره شروع کرد.

* قرآن معجزه پیامبر اسلام(ص) است. دین پیامبر ابدی است و معجزه‌اش هم باید ابدی باشد، یعنی شما هر وقتی از دوران طولانی تاریخ، معارف مورد نیاز خود را برای زندگی بتوانید در آن پیدا کنید، برای زندگی متعارف، حکومت، خانواده تا اتصال به خدای متعال. گستره عظیم زندگی انسان اینهاست و قرآن باید بتواند و می تواند درباره همه این محدده عظیم پاسخ گوید.

* استفاده از اعماق قرآن جز با تعلم و تفقه یعنی آموزش عمیق به دست نمی‌‌آید.

* الحمدلله قاریان ما، قرّاء خوبی هستند و از بسیاری قاریانی که از کشورهای دیگر به ایران آمدند و اینجا قرائت کردند، بهتر قرآن را قرائت می‌کنند.

* بعضی قاریانی که سال‌ها پیش به ایران آمدند و برای جمعیت قرائت قرآن کردند و مردم هم برای آنان الله الله گفتند، در کشور خودشان قرائت‌های بهتری داشتند، اما در ایران به آن کیفیت قرائت نکردند.

* قاریان مراقب باشند که خودنمایی در قرائت قرآن بر بعد تذکر قرآن غلبه نکند.

* قرائت قرآن فقط هنر نیست بلکه وسیله دعوت به سوی خداست. وقتی قرآن قرائت می کنید باید ایمان مستمع شما افزایش یابد.

* باید تلاوت قرآن را از قبل مهندسی کرد، یعنی انتخاب لحن مناسب برای هر بخش. همه لحن‌ها برای محتوای قصه مناسب نیست،‌ یا همه لحن‌ها برای آیات انذار از عذاب مناسب نیست. در این زمینه، بعضی قاریان مصری حقا و انصافا عالی هستند. وعده بهشت، عذاب، قصه و . . . باید لحن آن‌ها مهندسی شود.

* مهندسی بعدی، کوتاه و بلند کردن صداست. بعضی قاریان صدا را بی مورد بالا می‌برند.

* کیفیت القا هم خیلی مهم است. در تلاوت سوره مبارکه فاطر، عبد الفتاح شعشاعی در آیه «یا ایها الناس انتم الفقرا الی الله . . .» مستعمان عرب نفس بلند را تشویق می کنند، اما او به گونه ای این ایه را می خواند که مجلس زیر و رور می‌شود. به نظر من این تلاوت را بشنوید.

* تلاوت قاری باید منشا اثر باشد، به گونه ای که تأثر در مستمع شما به وجود بیایید. باید اتّباع به وجود بیاید.

* بعضی قاریان مصری که در طول این چند سال به ایران آمدند، انواع قرائت‌ها را داشتند، احتمال می‌دهم که مقید بودند که قرائات شاذ را هم انجام دهند. به نظر من این کار هیچ وجهی ندارد.

این خبر تکمیل می شود