مارک سرنی و جید ریموند به دنبال ایجاد تغییرات اساسی در روند تولید بازی ها
تیم کانادایی Haven Studios بهعنوان یکی از استودیوهای فرست-پارتی (اختصاصی) شرکت Sony از ماهها قبل مشغول ساخت بازی جدید برای پلی استیشن ۵ است. بااینحال سونی از همان زمان خرید Haven و آوردن آن به خانوادهی PlayStation Studios به این نکته اشاره کرد که علاوهبر تولید بازی، این تیم روی گسترش فناوریهایی کار میکند که در نگاه کلی قصد کمک به توسعهی بازیهای ویدیوییهای بزرگ در فضای کلاود را دارد. در همین حین مشخص شد که مارک سرنی، معمار ارشد کنسول PS4 و کنسول PS5 هم با استودیو Haven برای دستیابی به این اهداف جاهطلبانه همکاری میکند.
در جدیدترین اخبار بازی نوبت به ارائهی توضیحات بیشتر در این رابطه از سوی جید ریموند، رئیس و موسس استودیو Haven رسید. Haven Studios که ظاهرا مدام در حال گسترش یافتن و استخدام افراد بیشتر است، قصد ارائهی ابزارها و سیستمهایی را دارد که اجازه میدهند تعداد بسیار زیادی از بازیسازها بهصورت غیرحضوری روی یک بازی کار کنند؛ بدون اینکه مشکلات سابق مربوطبه این نوع از بازیسازی به وجود بیاید.
هیون میخواهد توسعهی یک بازی در بستر آنلاین را برای بازیسازها به اندازهی کار چند نفر روی یک پروژه Google Docs آسان کند؛ به این شکل که به محض ایجاد تغییر در بازی توسط بازیساز، این تغییر روی نسخهی در حال ساخت اعمال شود و همهی اعضای تیم مدام به آخرین نسخهی در حال توسعهی محصول خود دسترسی داشته باشند. البته پیادهسازی واقعی سیستم مورد بحث به مراتب پیچیدهتر از چنین توضیحات سادهای است.
استودیو هیون برای ارائهی چنین ابزار ویژهای باید چالشها و موانعی را از بین ببرد که روند کار روی بخشهای مختلف ساخت یک بازی را کند میکنند. مارک سرنی باور دارد که روشهای سخت و سنگین تولید بازیهای ویدیویی فقط به پروژهها آسیب میزند. در نتیجه او میگوید که افزایش آسودگی بازیساز در تولید بازی از اهمیت زیادی برخوردار است: «[استفاده از روشهای سنگین تولید سبب میشود که] بازی درنهایت شامل بهترین ایدههای شما نباشد یا حتی اگر شاملشان بود، آنها به بهترین شکل ممکن در محصول قرار نگیرند».
مارک سرنی میگوید که قدرت پیادهسازی بسیار سریع ایدههای مورد نظر سازنده، دقیقا همان عنصری است که به بازیساز فرصت صیقل دادن ایدهها و قرار دادن درست آنها در محصول نهایی را میدهد.
در صورتی که تولید بازی در یک فضای ابری با امکانات کامل و سرعت بالا انجام شود، دیگر هیچکدام از اعضای تیم برای کار روی بازی نیاز به دانلود حجم زیادی از داده برای دسترسی به تازهترین نسخهی در حال ساخت ندارند. همه همزمان به آخرین نسخهی در حال تولید بازی دسترسی خواهند داشت؛ چه افرادی که بهصورت حضوری در استودیو کار میکنند و چه افرادی که عضو دورکار تیم هستند.
با تحقیق در رابطه با روشهای استفاده از ماشین لرنینگ برای آمادهسازی برخی از موارد حاضر در بازی، احتمالا استودیو Haven میتواند سرعت کلی تولید ویدیوگیم را افزایش دهد؛ تا بازیسازها بتوانند راحتتر و با خیال آسوده مشغول انجام آزمون و خطا با ایدههای مختلف شوند.
براساس توضیحات مارک سرنی و جید ریموند در صورتی که استودیو Haven به تمام اهداف خود در این زمینهها برسد، ممکن است فناوری گسترده و قابل اعتماد در اختیار تکتک استودیوهای بازیسازی پلی استیشن قرار بگیرد؛ تا همهی پروژههای سونی بتوانند از آن بهره ببرند. در نگاه گستردهتر، احتمال تاثیرگذاری این فناوری روی تیمهای بازیسازی شرکتهای دیگر نیز وجود دارد.
هدف اصلی این است که با برداشته شدن موانع مختلف از سر راه بازیسازها، آنها بتوانند روی کار اصلی خود تمرکز کنند: تولید بازیهای عالی. چه صحبتهای جید ریموند و چه توضیحاتی که قبلا هرمن هالست بهعنوان رئیس PS Studios داده بود، نشان میدهند که تکنولوژی در حال توسعهی استودیو هیون پتانسیل کمک به ساخت بازیهای بزرگتر و بهتر در عین فشار نیاوردن به بازیسازها و سالم نگه داشتن فضای کاری را دارد؛ بازیهایی که شاید با تولید منظمتر، تولید آنها بیشتر مطابق برنامهریزی پیش برود و بدون تأخیر بهدست گیمر برسند.
استودیو Haven شرکت سونی به ریاست جید ریموند میخواهد در همراهی با مارک سرنی و ازطریق گسترش فناوریهای ابری، پروسهی ساخت بازیهای ویدیویی را برای همیشه تغییر دهد.