خزاعی: سینمای ملی با گنجینه سینمایی استانها متحول میشود
به گزارش خبرگزاری فارس، محمد خزاعی در ادامه سفر یک روزهاش به استان بوشهر در جمع صمیمی فعالان سینمایی، فیلمسازان و هنرمندان استان گفت: ما حتی، از سوی برخی سینماگرانی که با سرفصل اعتبارات دولتی آشنا نیستند در تهران تحت فشار هستیم که چرا این همه توجه به سمت شهرستانها است؟
*توجه به سینمای بومی تقویت سینمای ملی
خزاعی تصریح کرد: توجه به سینمای بومی و استانی اجتناب ناپذیر است و فارغ از علاقه و اعتقاد شخصی من اگر این نگاه تقویت شود سینما دستخوش تحول می شود.
به گفته وی، چنانچه نگاه ملی برای تقویت جریان فیلم سازی در استان ها رقم بخورد، رشد بسیار خوبی در این حوزه حاصل خواهد شد.
وی بیان کرد: در چهار دهه اخیر ۶۰۰ سالن سینما در کشور فعال بود که بخشی از آنها دچار مشکل و یا تعطیل شدند و این نشان دهنده این است که نسبت به جایگاه سیزدهم جهانی ایران در حوزه سینما در بخش زیرساختی شرایط مطلوبی وجود ندارد.
خزایی ادامه داد: اکنون ۲۲۵ شهرستان بالای ۵۰ هزار نفر جمعیت کشور فاقد سالن سینما هستند و این در حالی است که حتی شهرستانهای فراتر از ۲۰ تا ۳۰ هزار نفر جمعیت نیز باید از سالن سینما برخوردار باشند.
وی گفت: این کمبود بیانگر نگاه نکردن به حوزه سینما با نگاه ملی است چراکه در صورت وجود نگاه ملی بسیاری از مشکلات برطرف میشد.
خزاعی اظهار کرد: همچنین در حوزه سینما صدور کارت صلاحیت تدریس در دستور قرار گرفته است تا از تدریس افراد فاقد صلاحیت جلوگیری شود.
وی یادآور شد: در سازمان سینمایی برای رقم زدن انقلاب بزرگی در استان ها برنامه ریزی شده و حتی اگر ۱۰ تا ۲۰ درصد این برنامه ها اجرایی شود، اتفاقات بزرگی در استان ها رخ خواهد داد.
رئیس سازمان سینمایی کشور ادامه داد: خروجی این برنامهها برای سال آینده بروز و ظهور استعدادهای جدید در عرصه فعالیت سینمایی در شهرستانها است.
وی بیان کرد: در شرایط کنونی برخی از کشورهای منطقه که صاحب صنعت سینما نیستند از نیروهای کشورمان استفاده و برعکس خودمان که نیروی انسانی داریم تجهیزات کافی و مناسب نداریم که این کمبود باید برطرف شود.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: برخی از استانها از لحاظ زیرساختهای سینمایی بسیار ضعیف هستند که برنامهریزی بسیار خوبی برای توسعه زیرساختهای آنها انجام شده است.
وی یادآور شد: کفه فرهنگ و هنر در ایران بسیار کوچک است و اعتبار اختصاص یافته از سوی سازمان برنامه و بودجه برای فرهنگ و هنر از ضعیف ترین بودجهها است.
خزاعی عنوان کرد: بودجه فرهنگ وهنر سالانه سه درصد افزایش یافته، این در حالی است که تورم در عرصه تجهیزات تولیدات سینمایی ۶۰ تا ۷۰ درصد بوده است.
*درخواست کمک از نمایندگان مجلس
وی افزود: از نمایندگان محترممجلس که دغدغه تولیدات و توسعه سینمایی را در استان خود دارند، انتظار است فکری جدی به حال استانها کنند چراکه کل بودجه سازمان سینمایی برای استان ها ۶ میلیارد تومان است که این میزان اعتبار کفاف نیاز استان ها را نخواهد داد.
رئیس سازمان سینمایی کشور افزود: در سال جاری بیش از ۷۰ درصد بودجه انجمن سینمای جوانان ایران برای استانها و مابقی برای تهران بوده است.
*شایسته سالاری به جای سرمایه محوری
خزاعی گفت: در هشت سال گذشته مبنای ورود به سینمای حرفه ای جریان سرمایه داری بود و کسی که شرایط مالی خوب داشت می توانست فیلم سینمایی خود را تولید کند که این مبنای لیاقت و استعداد نبود.
وی اظهار کرد: در این زمینه با ارائه فراخوان ۵۰۰ نفر برای تولید فیلم نام نویسی کردند که از بین آنها ۴۰ نفر فیلمساز با قابلیت صلاحیت ورود به سینمای حرفهای گزینش شدند.
خزایی ادامه داد: در جشنواره سینمای جوان امسال برای نخستین بار چهار فیلمساز منتخب شهرستانی انتخاب شدند که بنیاد سینمای فارابی از آنها حمایت خواهد کرد.
رئیس سازمان سینمایی کشور گفت: شرایط برای کار حرفهای، تولید و نگاه جدی به استان ها تقویت شده که این مقدمه ساز تعریف های جدیدی برای سازمان سینمایی است.
خزاعی یادآور شد: در خیلی از استانها سینما داریم ولی مخاطب نداریم که باید با نهضت جذب مخاطب تلاش کرد انقلاب بزرگی در این زمینه انجام شود.
وی ادامه داد: بعد از ۱۲ سال اکنون شورای فرهنگ و هنر و عالی سینمایی فعال شده است که این شوراها مقدمات اقدامهایی ارزشمند در این حوزه خواهد بود.
خزاعی بیان کرد: اینکه شورای عالی سینما با حضور معاون اول وی تشکیل میشود این نشان از اهمیت این حوزه در کشور است.
وی ادامه داد: می توانیم یک انقلاب سینمایی در استان ها برپا کنیم. درهای سازمان سینمایی و موسسات آن به روی سینماگران شهرستانی باز شده است.
رئیس سازمان سینمایی؛ با اشاره به این نکته که مسئولان به سینما به مثابه بهترین مقیاس و امکان پژوهش، آسیب شناسی و نیازسنجی و .. تاکنون استفاده نکردند تاکید کرد: البته، لازم است به سمت جریانات جدید محتوایی در سینما برویم.
وی گفت: برغم برخی حواشی بازدارنده در مسیر راهیابی به اهداف و برنامه ها، بنده و همکارانم مصر هستیم که حرکت تحولی سینمای استان ها را به طور جدی پیگیری کنیم.چرا که بر این باوریم که باید همه هنرمندانی که متعلق به این اب و خاک هستند و به عزت، اقتدار و منافع ملی آن فکر می کنند حمایت شوند.
*تصویب مستندنگاری پروژه های عمرانی
مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی در این جلسه گفت: مستندنگاری پروژههای عمرانی به تصویب هیات دولت رسیده است که این گامی ارزشمند برای تقویت اقتصاد حوزه مستندسازی است.
محمد حمیدیمقدم با بیان اینکه این مهم میتواند یکی از رویکردهای ورود فعالان سینمایی در حوزه مستندهای صنعتی باشد. افزود: با مصوبه مستندنگاری پروژههای عمرانی که بسیار درآمدزا خواهد بود این پروژهها فقط باید به مستندسازان حرفهای داده شود.
حمیدیمقدم ادامه داد: در اجرای مصوبه یاد شده برخی از فعالان عضو صنف خاصی نیستند که با این حال سازمان سینمایی نیز مختار است که خودش مستندسازان شاخص کشور را تایید و برای این پروژه معرفی کند.
حمیدیمقدم اظهار کرد: این مرکز در سال ۱۴۰۱ رویکرد نگاه به استانها و شهرستانها را تقویت کرده و با انعقاد تفاهمنامههای استانی زمینه تحقق حمایتهای مطلوبی را فراهم کرده است.
وی یادآور شد: بخش استانی در مرکز گسترش ایجاد شده و با این اقدام تولیدات استانی تبدیل به یک بخش اصلی شده است.
حمیدیمقدم ادامه داد: در این حوزه فعالان سینمایی باید از مرحله ایستایی عبور کرده و با حمایتها دور جدیدی از فعالیتهای خود را آغاز کنند.
وی در بخش دیگری اظهار کرد: در استان بوشهر از قدیم استعداد، شور و هیجان سینمایی به صورت ژنتیکی وجود دارد که مرکز گسترش برای حمایت از این بخش اهتمام جدی دارد.
حمیدیمقدم افزود: برای فیلم کوتاه، میان مدت و پویانمایی آمادگی لازم برای پذیرش طرحهای ناب و خلاق وجود دارد.
وی ادامه داد: برای مستند نگاری در حوزه عسلویه نیز خواسته فعالان سینمایی استان بوشهر بسیار منطقی است و باید با شایستهسالاری مسیر ورود به پروژههای این منطقه عادلانه باشد تا از تضییع حق فعالان حوزه مستند استان بوشهر جلوگیری شود.
مهدی آذرپندار، مدیرعامل انجمن سینمای جوان در ادامه این جلسه گفت: باید بدانیم ۲تا ۳ هزار شهر داریم که تمامی آنها اعتقاد به داشتن استعدادها و دفاتر سینمایی دارند.
وی عنوان کرد: اکنون در مراکز تمام استانها دفتر سینمایی وجود دارد و برای احداث دفترهای جدید مناطق کم برخوردار در اولویت قرار دارند.
آذرپندار افزود: در حوزه تامین تجهیزات نیز اینکه ۱۲ سال دفاتر سینما تجهیز نشدند مشکلی در سطح کلان است که بودجه خوبی جدا از اعتبار دفاتر سینمای جوانان برای تجهیز این مراکز تدارک دیده شده و این مهم تا پایان سال محقق خواهد شد.
وی یادآور شد: در توافق با استانداران مختلف تفاهمنامه ای منعقد خواهد شد تا هر دفتر سینمایی ۲۵۰ میلیون تومان از محل اعتبارات استانداری و ۲۵۰ میلیون تومان اعتبار نیز از انجمن سینمای جوانان ایران برای تجهیز به امکانات مناسب دریافت کند.
آذرپندار در بخش دیگری اظهار کرد: در حوزه تولیدات سینمایی از ابتدای سال جاری ۴۳۰ میلیون تومان اعتبار به استان بوشهر اختصاص داده شد که به دلیل تشکیل نشدن شورای پیچینگ (هنر ارائه فیلمنامه به یک سرمایهگذار برای تامین سرمایه موردنیاز در تولید فیلم است) حتی ریالی از آن هزینه نشده است.
وی یادآور شد: در بین فعالان سینمایی استان بوشهر ناامیدی مشهود است که با توجه به بودجههای اختصاص داده شده امید است با رویکرد امیدوارانه به این حوزه نگاه شود.
آذرپندار افزود: بوشهر ظرفیت بالایی در حوزه فعالیتهای سینمایی دارد ولی با این وجود چند سالی است که در جشنوارههای اصلی غایب است.
وی ادامه داد: در راستای حمایت از فعالیتهای حوزه سینما برای نخستین بار در تاریخ انجمن سینمای جوانان ایران سالی پنج نفر از بین فیلم اولی ها به بنیاد فارابی معرفی خواهند شد تا هزینه تولید فیلم آنها تامین شود.
آذرپندار در پاسخ به انتقادی مبنی بر نبود دوره آموزش بازیگری در انجمن سینمای جوانان اظهار کرد: آموزش بازیگری و گریم هیچگاه در انجمن سینمای جوان نبوده و مجموعه دلایلی دارد.
بر پایه این گزارش، جمعی از فعالان سینمایی و فیلمسازان بوشهری در این نشست صمیمانه به بیان دغدغه ها و انتقادشان از نگاه یکسویه سیاستگذاری به پایتخت و مهجور بودن استان ها و شهرستان ها گلایه کردند.
*آقای خزاعی، بغض داریم
مرتضی قائدپوری گفت: باورم نمی شود که شما را در بوشهر می بینم. بغض دارم. متاسفانه از فیلمسازان شهرستانی حمایت نمی شود. در روز مهر سینمای ایران پنج سالن سینمای بوشهر تعطیل بود. قدمتانمبارک. به درد و دل سینماگران شهرستانی توجه کنید.
وی ادامه داد: لطفا حضورتان در سطح این گونهجلسات محدود نشود. خواهش می کنم وقتی از بوشهر رفتید فراموش مان نکنید. سال تا و دهه ها ما را فراموش کردند. آرزوها در دل مان مانده است.
*انتقاد از یک دهه بیتوجهی
رامتین بالفاز مستندسازان بوشهری و برنده سیمرغ فجر هم ضمن انتقاد از یک دهه بی توجهی گفت: الان مدت هاست کهدیگر خودم را حتی، سینماگر هم نمی دانم. بعد از گرفتن سیمرغ فجر هیچکس طی این همه سال سراغی از ما نگرفت. الان در حوزه محیط زیست مستندسازی می کنم.
ما حمایت پساتولید را می خواهیم. وقتی استعدادی در شهرستان دورافتاده ای می درخشند لطفا رهایش نکنید. البتهمن انتقادم به قبلی هاست. از حرکتی که امروز شده و همین حضورتان امیدوار شدیم.
*نیاز به تغییر ساختار دردناک سینما
حسینی پور از دیگر سینماگران جوان بوشهر بر لزوم تغییر در ساختار سینما تاکید کرد و گفت: بعد از سال ها تجربه دردناک تکراری سینمای ایران الان وقت آن فرارسیده که این سینما تغییر کند.
وی ادامه داد: سینمای ایران دارای غده سرطانی است. چرا باید این ساختار این گونه باشد که امثال احسان عبدی پور نتوانند فیلم شان را اینجا- در زادگاه و شهرشان- بسازند ؟
این فیلمساز بوشهری پیشنهاد کرد: لطفا با هم اندیشی ساختار سینمای ایران را تغییر دهید. با تغییر ساختار ااست که سینمای جوان می تواند فیلمساز تربیت کند.
یک فعال سینمایی با بیان اینکه سینمای ایران در شهرستان ها زیر خط فقر قرار دارد افزود: تا کی ما باید قربانی خواسته های پایتخت نشینان باشیم؟ با مناسبات موجود استعدادهای شهرستانی طرح می شوند.
*مه بالانشین پایین نظر کن
رحیمی از سینماگران دیگر استان با قرائت شعر دو بیتی از فایز گفت: مه بالانشین پایین نظر کن/ به مسکینان کلامی مختصر کن- بتا فایز غریب این دیار است/ محبت با غریبان بیش تر کن
وی در ادامه گفت: اقای خزاعی دغدغه های شما به دل مان نشست و تقدیر می کنیم.
پایان پیام/