ثبت نقوش یک کشف باستانی بر لباس و تمبر
با الهام از مُهر و گِل مُهرهای مکشوفه از یک تپه تاریخی تمبر و البسه خاصی طراحی شده و در معرض دید عموم قرار گرفت.
تمبر و البسه، با تصویر و نشان؛ مُهر و گِل مُهرهای مکشوفه از تپه قِلاکتی گِل محله سرخ رود، شهرستان محمودآباد، استان مازندران طراحی و در معرض دید عموم قرار گرفت.
میثم فلاح، باستانشناس و سرپرست کاوشهای تپه قلاکتی گل محله سرخرود، گفت:
خروجی یک کاوش باستانشناسی را میتوان از دو منظر بسیار مهم دید؛ یکی نشر مقاله، کتاب یا ارائه آن در یک همایش یا نشست علمی برای جامعه آکادمیک این حوزه یا حوزههای وابسته که امری است اجتنابناپذیر که باید انجام شود و دومی که به نظر نگارنده در برخی موارد جایگاه و نگاه بالاتری میتواند نسبت به اولی داشته باشد، عمومیت بخشیدن و تزریق نتایج کار به خود جامعه است؛ یعنی اینکه میتوان با اطلاعرسانی درست و منطقی، به تعاریف باستانشناسی، هویت، مواریث فرهنگی و پاسداشت آن اشاره کرد.
او افزود:
در این گذر، روندی که در این چند سال پیش گرفتیم، این بوده که با مردم جامعه در دو محور مسؤولان شهرستانی و مردمان بومی و ساکن منطقه به گفتمان و شرح باستانشناسی بپردازیم، امری که تا به امروز در منطقه حوزه پژوهش خویش (مرکز مازندران ـ شامل شهرهای سرخرود، محمودآباد و آمل) نسبتا موفق بوده است. در ادامه این سناریو، به مناسبت بزرگداشت هفته مازندران، همایش و بزرگداشتی علمی ـ فرهنگی ـ هنری در شهر «سرخ رود»، شهرستان «محمودآباد» با حضور پژوهشگران و اندیشمندان، هنرمندان، مسئولان استان و شهرستان و مردمان منطقه برگزار و دو اتفاق خوب در آن رقم خورد.
این باستانشناس در تشریح دو اتفاق که در تاریخ میراثی و هویتی این سرزمین به تقویم نشست، گفت:
رونمایی از تمبر با تصویری از مُهر (نقش خرگوش) و گِلمُهرهای (نقوش گاو ورزا و قوچ) مکشوفه از تپه قِلاکتی (متعلق به دوران ساسانی) از جمله این اقدامات بود که این امر را میتوان بهنوعی از معدود و انگشتشمار اتفاقات تاریخ باستانشناسی ایران دانست که بهعنوان یک مسئله هویتی در جهان نشو و نما مییابد. تمبرها اصولاً بیانگر شاخصههای اصیل فرهنگی یک ملت و سرزمین و خاک در جهان هستند، ازاینرو، چاپ تمبر از آثار تاریخی تپه قلاکتی که ماحصل یک کاوش باستانشناسی است، اتفاقی مبارک در تقویم تاریخ ایران است.
فلاح افزود:
اقدام دیگر رونمایی از البسه زن و مرد با طرح و دوخت تلفیقی مدرن و سنتی (کلاسیک)، با تصویری از مُهر (با نقش خرگوش) و گل مهرهای (با نقوش گاو ورزا و قوچ) مکشوفه از تپه قلاکتی و متعلق به دوران ساسانی است که با الهام از سنت دوخت دوران ساسانی همچون ملیله دوزی، سوزن دوزی و تکه دوزی با نمد اجرا شده است. نکته مهم در این البسه به کار گرفتن پارچههایی همگن با رنگ مهر و گل مهر (در طیفی از سفید، شیری، قهوهای و نسکافهای) و به کارگیری نمادهایی همچون کنگره و خطوط پهلوی ساسانی در حاشیه این آنهاست.
او با اشاره به استقبال بینظیر از این لباسها گفت:
فرجام اینکه سعی بر آن داریم تا خروجیهای یک پژوهش باستانشناسی را با رعایت همه جوانب در چهارچوبی علمی در بستر جامعه فراهم آوریم و این مواریث ارزشمند ایران زمین را به مردم معرفی کنیم.