گزارش روز پنجم جشنواره عمار/ بهروز افخمی: بهترین فیلم اثری است که کارگردان مؤلف باشد

به گزارش خبرگزاری فارس، روز پنجم از جشنواره مردمی فیلم عمار با اکران آثار مختلف و البته برگزاری ۳ نشست برگزار شد.

در ویژه‌برنامه‌های روز پنجم ویژه‌برنامه‌ی حوض خون با بررسی ظرفیت‌های اقتباس در دفاع مقدس در سیزدهمین جشنواره مردمی عمار، با  حضور بهروز افخمی،کارگردان ،نویسنده و تهیه‌کننده و فاطمه سادات میر عالی نویسنده کتاب حوض خون،در سالن شماره ۳ سینما فلسطین برگزار شد.

در نخستین بخش این نشست میر عالی با اشاره به ظرفیت‌های داستانی نقش زنان در دفاع مقدس  و ایثار آن‌ها گفت:بهره‌مندی از تجربیات زنانی که در دوران دفاع مقدس در پشت جبهه‌ها نقش مؤثری داشتند در ادبیات پایداری و داستان‌های ما مغفول مانده است.

وی با اشاره به روایت‌های ناگفته از زبان زنان ایثارگر در دوران دفاع مقدس افزود:این زنان کارهای کوچکی را در ظاهر انجام می‌دادند اما در  حقیقت این کارهای کوچک، بارهای بزرگی را از دوش رزمندگان و حتی خانواده‌های آن‌ها برمی‌داشت که اگر امروز آن‌ها را روایت کنیم آن‌قدر بکر است که ممکن است برای شنونده قابل‌پذیرش نباشد.

این نویسنده‌ی جوان در ادامه به اهمیت روایت شفاهی تأکید کرد و گفت :اگر بازماندگان آن دوران نبودند شاید همین داستان‌های اندک هم امروز نبود . ما باید این راویان را دریابیم و گفته‌های آنان را مکتوب کنیم چراکه  از دل همین داستان‌ها نسل امروز، قهرمانان کشور خود را می‌شناسند و با و نقش درست  زنان و خانواده آشنا می‌شوند.

وی در ادامه افزود:روایت نقش زنان در دفاع مقدس در دل خود سوژه‌های بکری دارد که می‌تواند موضوع بسیاری از فیلم‌های امروز باشدکه تا امروز نادیده گرفته‌شده است.

بهروز افخمی در بخش اقتباس از رمان به ظرفیت‌ها و شیوه‌های اجرایی آن پرداخت و با اشاره به اقتباس در سینما به تأثیرگذاری این مهم در سینمای ایران و جهان پرداخت. 

وی تصریح کرد : اکثراً فیلم‌های بزرگ دنیا از روی رمان  اقتباس‌شده‌اند و اغلب  این نویسندگان، کارگردانی آثارشان را خود به عهده می‌گیرند که این امر به غنای کار آن‌ها افزوده؛ در حقیقت فیلم زمانی به نتیجه می‌رسد که قبل از هر چیز به رمان تبدیل شود. زمانی که شما برای رمان قصه می‌نویسید دغدغه‌های یک فیلم‌نامه‌نویس را ندارید و با ذهن باز تری وارد دنیای قصه‌ی خود می‌شوید.

این نویسنده و کارگردان در ادامه گفت: یکی از مهم‌ترین مزیت رمان‌نویسی قبل از فیلم‌سازی  محک زدن بازخورد مخاطبان است. اینکه آن‌ها چقدر باکار شما ارتباط برقرار کرده‌اند و چقدر اثر شما توانسته به یک کار موفق و پرتیراژ  تبدیل شود در حقیقت زمانی که یک رمان در جامعه مطرح شود و طرفدار پیدا کند خودبه‌خود ظرفیت تبدیل‌شدن به فیلم را پیدا می‌کند تا جایی که حتی کسانی هم که کتاب را نخوانده است محتوای آن را تائید می‌کند و خیلی راحت‌تر تهیه‌کنندگان، سرمایه‌گذاری بر روی آن را می‌پذیرند حتی اگر محتوای اثر را قبول نداشته باشند چون مخاطب دارد و مردم با آن ارتباط برقرار کرده‌اند پای‌کار می‌آیند.

وی درباره اینکه نویسنده یک رمان خوب می‌تواند خالق اثر خود باشد گفت: کسی که  توانسته کتابی با یک داستان خوب خلق کند اگر بخواهد می‌تواند آن را تبدیل به فیلم کند، اما نکته اینجاست که باوجوداین ظرفیت در نویسندگان اغلب زیر بار فیلم‌سازی نمی‌روند؛ اغلب یا از حوصله‌ی آن‌ها خارج است و یا اعتمادبه‌نفس ساخت فیلم را ندارند وگرنه بهترین فیلم، فیلمی است که کارگردان، خود مؤلف باشد و خودش فیلم را بنویسد.

افخمی  بابیان اهمیت رمان‌نویسی بر گسترش بازار پادکست و انواع محصولات صوتی تأکید کرد و گفت: در امریکا سینما بازار خودش را نسبت به قبل ازدست‌داده و بازار پادکست‌ها بسیار پررونق‌تر شده و ممکن است در آینده استفاده از پادکست‌ها که همان تبدیل‌شدن رمان به صوت است جای فیلم را بگیرد.

افخمی در بخشی از این نشست،  شیوه‌ها و راه‌های اقتباس از کتاب حوض خون را بررسی و تشریح کرد.

در انتهای این کارگاه افخمی به پرسش حاضران در جلسه پاسخ داد.

پایان پیام/ ت ۲۶